Cazinouri din Romania: Bonusuri, Reclamatii, Recenzii - CAZINOZ.ro

Canasta: Un joc de suflet care a revolutionat lumea

Canasta este un joc de carti vechi, usor de invatat, plin de adrenalina si suspans. Fiind o variatie populara a jocului de Rummy, Canasta este la fel de iubita de jucatori. Desi se crede ca jocul a fost inventat in Uruguay, stramosii lui il gasesc, conform cercetarilor de specialitate, undeva in negura timpului, mai exact in secolul al XVIII-lea. Asa cum il cunoastem astazi, jocul Canasta apare in anul 1939. Totusi, mai este de actualitate? Asta ramane de vazut in ghidul facut special pentru cei care nu l-au mai jucat niciodata!

 

 

Cum a prins radacini Canasta?

Daca te intrebi unde s-a nascut, raspunsul este simplu, in America de Sud. Daca te intrebi unde a evoluat, raspunsul este de asemenea simplu, in Statele Unite ale Americii si de aici a fost preluat de tot mapamondul intr-un timp relativ scurt. A rezistat trecerii timpului, iar astazi, ca si atunci, este un joc de carti extrem de cautat si destul de mult jucat.

Segundo Santos si Alberto Serrato sunt, oficial, parintii jocului de canasta. In capitala Uruguayului, Montevideo, in anul 1939, cei doi prieteni inventeaza acest joc plecand de la rummy-ul traditional. Succesul este instantaneu, jocul prinzand rapid popularitate in tarile limitrofe ca Argentina, Brazilia, Peru si Chile, care la randul lor aduc, pe ici colo, mici modificari. In acest sens:

  • Canasta boliviana foloseste trei pachete de carti, target-ul pe care jucatorii trebuie sa-l atinga fiind de 1500 de puncte.
  • Varianta braziliana se joaca pana la 10.000 de puncte.
  • Canasta cubaneza se joaca pana la 7500 de puncte.
  • Jocul clasic inventat in Uruguay se joaca cu doua pachete de carti, iar punctajul la care trebuie sa ajungi este de 2000.

Sursa foto: canastaplayingcards.com

Stiai ca? Denumirea jocului isi are radacina in cuvantul spaniol cu acelasi nume, care inseamna “cos”. Pesemne ca la acea vreme cartile de joc se tineau intr-un recipient si cosul indeplinea atunci toate conditiile pe care jocul le cerea.

De aici si pana sa ajunga in State Unite ale Americii nu a mai fost decat o chestiune de timp – in anul 1948, Canasta este introdusa in America sub denumirea de Argentinian Rummy, cucerind in scurt timp publicul american amator al jocurilor de carti.

Cum ma joc Canasta?

Daca incursiunea in istoria acestui joc de carti te-a cucerit, a venit momentul  sa inveti sa-l si joci. Regulile pentru Canasta prea complicate nu sunt, trebuie doar sa cunosti cateva elemente cheie care sa te ajute sa intelegi jocul si sa il practici in mod corect. Punctajul pe care trebuie sa il realizezi pentru a fi declarat castigator este crucial si detine locul principal in regulile canastei. Prin urmare, pentru a-l atinge, ai la dispozitie doua posibilitati:

  1. Prima este cea de going-out sau, pe romaneste, trebuie sa scapi de toate cartile din mana.
  2. Cea de-a doua este de cumulare de puncte pana la atingerea scorului dorit.

Sursa foto: catsatcards.com

Important, in acest joc, este sa stii de cate tipuri este Canasta si cum o poti realiza.

  • Canasta este o combinatie de 7 carti de joc cu acelasi rang sau aceeasi valoare. Daca ai o canasta de acest fel se cheama ca ai realizat o canasta curata.
  • La polul opus se situeaza canasta “dirty” (murdara) care este formata din minim 4 carti de acelasi fel si maxim trei carti considerate valori favorabile precum: cartea de 2 si jokerii.
  • In general Canasta se joaca in 4, insa se poate juca atat in 2, cat si in 6 oameni. Pentru jucatorii offline, echipele se formeaza in mod aleatoriu, adica se trag la sorti. Apoi, se formeaza 2 echipe ai caror coechipieri se aseaza fata in fata la masa de joc, scopul fiind eliminarea oricarei tentative de frauda. Scopul jocului este acela de a cumula cel mai mare punctaj dintre toti jucatorii – se folosesc 2 seturi de carti de joc.
  • Odata ce ti-ai ocupat locul la masa de joc se stabileste cine e dealerul. Cartile se impart de la stanga la dreapta si daca esti primul ai 15 carti, iar ceilalti au doar 14 carti. Ai ocazia sa deschizi jocul facand prima decartare. Diferenta de carti ramasa se depune pe masa. Dealerul ia ultima carte din topul ramas si o depune langa acesta cu fata in sus, urmand sa stivuiasca sub ea un numar de carti egal cu numarul ei. Spre exemplu ai tras trei, depui sub ea alte trei carti trase din top.

Actiuni pe care sa le fac in joc dupa ce am invatat regulile de Canasta

Asigura-te, inainte de toate, ca stii toate regulile de joc pentru Canasta, pentru a fi stapan pe puterile tale. Prin urmare, ca sa obtii punctajul dorit trebuie sa parcurgi anumiti pasi sau actiuni tipice.

Sursa foto: raggyspelk.co.uk

  • Etalarea – este prima actiune care deschide jocul. Ca sa te etalezi, trebuie sa depui pe masa minim o formatie de trei carti de acelasi rang care poate sa fie naturala sau mixta.
    • Cea naturala este realizata din trei carti de acelasi fel, sau de acelasi rang – cum ar fi cea de trei J, spre exemplu.
    • Cea mixta presupune existenta in formatie a minimum 2 carti naturale si maxim trei carti universale. Asa cum stii, cartile universale reprezinta toti jokerii si „doiarii” din cele doua pachete de carti de joc.
  • Dupa ce ai etalat, poti lipi carti la formatiile coechipierului pentru a putea realiza cat mai multe canaste. Iti este interzis sa lipesti carti la formatiile adversarilor. In final, valoarea minima a formatiei etalata este de 50 de puncte, ea crescand odata cu valorile cumulate in runda precedenta.

 

 

  • Arderea – o alta actiune de o importanta deosebita o constituie „arderea”, adica luarea de pe masa a cartilor decartate de jucatorul caruia ii vine randul in acea tura. Actiunea este extrem de importanta pentru ca da jucatorului posibilitatea sa faca alte maini care sa-i asigure la final titlul de castigator.
    • Daca ti-a venit randul sa joci, poti „arde” teancul de carti de pe masa (daca ai in mana cel putin doua carti pereche care, alaturate cartii de sus a topului ridicat, determina etalarea). In aceasta faza, cu celelalte carti din mana mai poti face etalari sau le poti pastra asteptand o ocazie mai buna.
    • Ai, insa, obligatia sa arati la momentul ridicarii celorlalti jucatori perechea de carti care iti da dreptul sa faci acest lucru. Ideea general acceptata de catre toti jucatorii de canasta este ca perechea de carti aratata sa fie una naturala.
  • Showdown – actiunea finala, care se intampla atunci cand echipa din care faci parte a realizat sau depasit punctajul convenit. Pentru acest lucru, aduni punctele rundelor jucate pana acum.
    • Desi echipa este castigatoare, tu poti lua titlul de invingator daca ai reusit sa decartezi toate cartile din mana, insa inainte de acest pas trebuie sa intrebi coechipierul daca poti inchide jocul. Poti, de asemenea, sa folosesti expresia cea mai utilizata  in astfel de cazuri de jucatorii de canasta, respectiv ca ai mai ramas cu o carte.

 

Cei mai populari termeni folositi la Canasta

Daca pana acum ai inteles cum „merge” jocul, trebuie sa intelegi si termenii care se folosesc aici. O buna intelegere a acestora iti poate asigura, de cele mai multe ori, victoria. Iata mai jos cativa dintre ei:

  • Canasta – formatie de 7 carti de acelasi fel
  • Black Canasta – canasta cu una sau 3 carti wild, cunoscuta drept Canasta murdara
  • Initial meld – prima formatie etalata pe masa de joc
  • Natural – orice carte in afara de joker si 2 care defineste in acelasi mod si canasta
  • Point – tabela de scor
  • Box – notare pe tabela de scor
  • Wild  Card – carte care inlocuieste orice carte din pachet, in acest caz joker si 2
  • Minimum Count – punctaj minim de etalare
  • Game – atingerea scorului de 5000 de puncte
  • Discard Pile – teancul de carti decartat pe masa, care nu a fost ridicat
  • Discard – decartarea sau asezarea pe masa a formatiei de carti
  • Blind Discard – decartarea unei carti in „orb”
  • Safe Discard – decartarea unei carti deja decartate de adversar
  • Base – minimum 4 carti de acelasi rang cu care se poate face o canasta
  • Block – a nu decarta o carte care poate folosi adversarului
  • Draw – luarea unei carti din cele decartate pe masa
  • Knock – ciocanitul in masa de catre jucator care semnaleaza sfarsitul rundei
  • Stop Card – impiedicarea jucatorului urmator sa extraga carte din cele decartate cu ajutorul joker-ului  sau a treiar-ului de negru
  • Advertising – decartarea unei carti care sa incurajeze adversarul sa o decarteze la randul lui
  • Borrowing – imprumut de carte pentru a forma o alta combinatie

 

Strategii la Canasta

Cu toate ca jocurile de carti sunt percepute a fi jocuri de noroc, ele dispun si de o parte de strategie. Este posibil, astfel, sa intalnesti un jucator cu experienta, care complica lucrurile. Astfel, o strategie insotita de o tehnica buna te poate ajuta la Canasta. Deci, daca cunosti regulile si vrei sa te folosesti si de cateva strategii bune, atunci consulta paragrafele de mai jos.

  • In primul rand, trebuie sa ”pui” mana pe teancul de carti decartate. Nu te „arunca” sa decartezi imediat un numar mare de carti, arde cartile unicat, tine in mana cat mai multe perechi pentru ca atunci cand ridici teancul sa poti face nu una, ci mai multe canaste.
  • Apoi, asteapta, studiaza comportamentul  adversarilor, da-ti seama care este cartea pe care o asteapta cu nerabdare si determina-i sa puna pe masa cartea care iti trebuie! Cu alte cuvinte, fa tot ceea ce iti sta in putinta ca sa conduci jocul, astfel incat deznodamantul sa fie unul favorabil pentru tine.
  • Impiedica adversarii sa ridice cartile decartate. Daca o fac, atunci sansele tale si ale echipei din care faci parte se diminueaza drastic. Deci blocheaza-i si nu te sfii sa arunci deasupra o carte wild cum este jokerul si fa-ti o idee despre ce carti au si ce le-ar trebui. Da dovada de inteligenta si ia cele mai bune decizii.
  • Daca oponentii au mai multe canaste, incearca sa ii ajungi din urma, vezi cate carti le-au mai ramas, anticipa posibilitatea de iesire pe care o au si scapa de cartile cu valori mari pe care le ai (stiind prea bine ca ele se scad la sfarsitul jocului), concentreaza-te si nu te lasa distras de actiunile adversarilor pentru ca este evident ca si ei vor aplica aceste tehnici. Pana la urma, experienta acumulata in astfel de situatii face diferenta, asa ca invata chiar mai ales din greseli!

 

 

Cum stiu daca ceilalti jucatori triseaza la Canasta?

Greselile sunt inerente si fac parte din orice joc de carti. Canasta nu face nici ea exceptie, insa trebuie sa intelegi ca numarul de greseli face diferenta. Este evident ca si adversarii fac greseli, insa balanta trebuie sa incline in favoarea ta si a echipei din care faci parte.

Sursa foto: litegames.com

Una dintre cele mai frecvente scheme de trisat este “scaparea” pe masa a doua sau mai multe carti, astfel incat coechipierul sa poata vedea de ce valori ai nevoie.

  • Urmeaza apoi decartarea fara a trage o carte din teanc.
  • Tentativa de a etala formatii incorecte speculand neatentia adversarilor.
  • Adaugarea de puncte suplimentare la numaratoarea finala.
  • “Greselile” facute cuprind si eventuale coduri sau semne distincte pe care adversarii le practica, insa este de dorit ca astfel de naravuri sa nu se practice pe durata jocului. Pana la urma, este vorba de un cod care se practica intre oamenii de onoare si care trebuie respectat, succesul astfel obtinut fiind de mii de ori “mai dulce” decat un joc castigat prin frauda.

Canasta este un joc de carti care aduce multiple satisfactii si care iti ocupa intr-un mod placut timpul. De asemenea, aduna prietenii si poate crea noi amicitii pentru ca la masa de joc se aduna „cine se aseamana”.

Parerile, comentariile despre articol?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alatura-te aici GRATUIT!

Intra in grup si prinde Paysafe-ul!
Subscribe for Email Updates

Add a descriptive message telling what your visitor is signing up for here.

Marketing by
Subscribe for Email Updates

Add a descriptive message telling what your visitor is signing up for here.

Marketing by
Subscribe for Email Updates

Add a descriptive message telling what your visitor is signing up for here.

Marketing by